Pajari pääsee nauttimaan kotikisastaan – “Meillä ei ole paineita mistään pistetilanteista”

Sami Pajari testasi maanantaina Suomen MM-rallia varten. Kuva: Merita Mäkinen

Secto Rally Finland starttaa torstai-iltana Jyväskylän Harjun erikoiskokeella. Silloin myös Sami Pajari – Enni Mälkönen starttaavat toista kertaa urallaan MM-ralliin Rally2-luokan ajokilla. Debyyttikisa Sardiniassa kesäkuun alussa toi tulokseksi luokan viidennen sijan ja tälläkin kertaa liikkeellä ollaan Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2 Evo:lla. Sarjapisteitä ei tarvitse miettiä, joten kaksikko pääsee kotikisaansa ilman paineita. 

Sunnuntaina iltapäivästä Ruuhimäen maineikkaalle ja vauhdikkaalle Power Stagelle päättyvän rallin erikoiskokeiden kokonaislukumäärä on 22 ja niille mittaa kertyy 322,61 kilometriä. Lukematon määrä mutkia ja nyppyjä on kuljettajia odottamassa ja haastamassa, joten auton säätöjen on syytä olla kunnossa. Pajarin kohdalla testipäiviä on kertynyt peräti kolme, joten sikäli kilpailuun lähdetään luottavaisin mielin. Testejä ajettiin kilpailuviikkoa edeltävällä viikolla Joutsassa ja Pukkilassa Teemu Asunmaan kalustolla ja kilpailuviikon maanantaina varsinaisella kisa-autolla Toksport WRT:n kanssa Jämsässä. 

– Olemme valmistautuneet kilpailuun hyvin. Testiä on päästy ajamaan monipuolisella tiestöllä ja on saatu hyvä käsitys säädöistä ja niiden eroavaisuuksista sen mukaan ajetaanko tietä ensimmäistä vai toista kertaa. Vaikka Suomessa valtaosa tiestöstä on kohtuullisen kovapohjaista moneen muuhun kisaan verrattuna, muodostuu siihen toiselle ajokierrokselle uraa, jolloin auton säätöjä on muutettava, kertoo Pajari.

Pajari on Jyväskylän MM-ralliin osallistunut kuljettajana kerran aikaisemmin, vuonna 2019. Silloin ajokkina oli etuvetoinen Ford Fiesta R2T19 ja kilpailuun osallistuttiin Flying Finn Future Star-ohjelman ensimmäisen osion voittajana. Kilpailu jäi silloin lopulta kesken lauantaina toistamiseen ajetulla Pihlajakosken erikoiskokeella ajokin hukattua ohjattavuutensa hypyn alastulossa. Siihen mennessä Pajari oli kuitenkin todistanut jo vauhtiaan MM-tasolla, ajamalla esimerkiksi luokkaansa kaksi pohja-aikaa. 

Hyviä aikoja Pajari suunnittelee tavoittelevansa tälläkin kertaa. 

– Luokan taso on todella kova. Esimerkiksi Emil Lindholm ja Teemu Suninen ovat todistaneet olevansa aivan luokan kovinta kärkeä maailmallakin. Meillä ei ole paineita mistään pistetilanteista tai vastaavista, mutta tottakai pyritään mahdollisimman kovaa ajamaan ja saamaan autosta kovavauhtisia kisakilometrejä ja hyviä erikoiskoeaikoja kokemuspuolelle.

– Tämän luokan kalusto on kuitenkin meillä se seuraava looginen askel tulevaisuuteen, joten kaikki oppi siitä on kullanarvoista, tiivistää Pajari.

Jyväskylän MM-rallin lisäksi Pajari-Mälkönen kaksikko ajaa Toksport WRT:n Skodalla tänä vuonna vielä lokakuussa Katalonian MM-rallissa. Sitä ennen ohjelmassa on vielä kuitenkin pari kilpailua Ford Fiesta Rally3-kalustolla. Kaksi viikkoa Jyväskylän jälkeen Pajari hakee asfalttikilometrejä Belgian Ypres-rallista ja syyskuun puolella ajetaan WRC3- ja Junior WRC-luokkien pisteistä Kreikan Akropolis-rallissa. JWRC-sarjan päättävään Akropolikseen suomalaiskaksikko starttaa pistejohdossa.

Sami Pajari verkossa: 

WWW: https://www.samipajari.com/ 
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial 
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 
Twitter: https://twitter.com/samipajari 

Teksti: Jani Seppälä / Sami Pajari Media

Jätä kommentti