Kuhmoisten Sora -ralli ajetaan ensi kertaansa soralla

Kuhmoisten Sora -ralliin starttaa testimielessä myös Joonas Lindroos, joka tavoittelee lokakuun alussa Mynämäen ympäristössä ajettavassa Rantarallissa F-Rallisarjan mestaruutta kartanlukija Jouni Lampisen kanssa. Kuva: Jani Seppälä

Järjestyksessään kolmas Kuhmoisten Sora -ralli ajetaan tänä vuonna ensi kertaa sorakelillä, kaksi aiempaa kilpailua on ajettu lumella. Tämän mahdollistaa koronan vaikutuksesta ajamatta jäänyt Neste Ralli. Yleisesti samaa tieosuutta ei kahdesti vuoden aikana käytetä rallissa, muutoin kuin kerran talvella ja kerran kesällä. Kun Neste Rallia ei tänä vuonna ajettu, avautui Tullan UA:lle mahdollisuus tehdä kilpailu kesäkelille. Normaalisti Päijälä ja Pihlajakoski olisivat olleet MM-rallin käytössä.

Lauantaina 26.9. ajettavassa kilpailussa ajetaan kolme erikoiskoetta joille kertyy yhtensä mittaa 48 kilometriä. Nimet Hahmajärvi, Pihlajakoski ja Päijälä herättävät mielikuvia jokaisessa rallifanissa ja reitin uskotaan herättävän mielenkiintoa niin kuljettajissa kuin katsojissakin. Samanaikaisesti Seinäjoella
ajettava Pohjanmaa-ralli toki karsi SM-mitaleista kamppailevia kuljettajia pois Kuhmoisista, mutta laaja ja kovatasoinen kilpailijajoukko saatiin joka tapauksessa ralliin mukaan.

11,73 km:n mittainen Hahmajärvi avaa kilpailun, erikoiskoetta on aikanaan ajettu monessakin muodossa, mutta juuri tässä muodossa ei. Hieno ja vaativa tie on heti avauksessa kyseessä. Seuraavaksi ajetaan 13,05 km:n mittainen Pihlajakoski, legenda palaa alkupeeräiseen muotoonsa jota on viimeksi käytetty 80-luvun jälkipuoliskolla. Viimeisenä ajetaan 23,92 km:n mittainen Päijälä, MM-rallista tuttu legenda, vain lopun pikkutie on poikkeavaa. Vauhtia ja tunnelmaa ei ek:sta puutu.

Kilpailun lähtö tapahtuu Sahanrannasta klo 12:01. Samaan paikkaan ensimmäisiä odotellaan maaliin pian klo 15:30 jälkeen. Varsinaisia huoltotaukoja kilpailussa ei ole, vaan huolto kiertää reitillä mukana. Näin minimoidaan isojen väkijoukkojen kuluttama aika kilpailukeskuksen alueella. Myös kilpailupapereiden tarkastus alkaa vain puoli tuntia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöaikaa, sekä katsastus tapahtuu 15 minuuttia ennen omaa lähtöaikaa lähtöjonossa. Varsin kiivaaseen aikataluun siis kilpailun lähtötapahtumat sujuvat. Nuottiluokkien kuljettajat nuotittavat reitin kilpailuaamuna, joten erikoiskokeilla on ralliliikennettä jo varhain aamulla.

Koronaviruksen aiheuttamia vaikutuksia kilpailussa on useita, esimerkiksi reittikarttoihin erikoiskokeille on merkitty numeroidut vyöhykkeet, jotka merkitään myös maastossa näkyviin. Katsojien toivotaan karttaan merkitsevän alueet joilla ovat kilpailussa liikkuneet ja näin helpotetaan esimerkiksi mahdollisien tartuntapolkujen jäljitystä. Yhdessä koronavilkku-sovelluksen kanssa tällä keinoin saadaan melko kattava verkko selvitystyöhön, johon kilpailunjärjestäjä tarvittaessa antaa oman panoksensa. Karttaan on painettu tätä varten myös yhteystieto. Maastossa yleisön toivotaan myös sijoittuvan riittävän etäälle toisistaan ja eri seurueessa paikalle saapuneisiin. Jos katselupaikoilla alkaa tulla ahdasta, toivotaan mahdollisimman monien olevan
kasvomaskilla varustautuneita.

Tänä vuonna Kuhmoisten Sora -ralli sai ilmoittautuneiden listalle 64 autokuntaa seutukunnan vaativille ja vauhdikkaille sorateille. Ilmoittautuneista noin puolet on keskisuomalaisia ja puolet maakunnan ulkopuolelta. Kuhmoislaista Tullan UA:ta edustaa kilpailussa useita autokuntia. Jarkko Sihvo – Mika Makkonen (NokUA) Toyota Starletilla numerolla 31, Joonas Lindroos – Jouni Lampinen starttaavat BMW M3:lla numerolla 38, Pekka Altti – Janne Pietikäinen Toyota Starletilla numero 51, sekä kilpailun viimeisenä autona pitkän ajotauon päättävä Minna Lindroos – Ville Lehtonen BMW 325i:lla numerolla 64.

Teksti: Jani Seppälä

Jätä kommentti