Pajarin tavoitteet Suomen MM-rallissa täyttyivät valtaosin

Sami Pajari. Kuva: Rallypixels

Sami Pajari ja kartturi Enni Mälkönen starttasivat torstaina käynnistyneessä Secto Rally Finlandissa uransa toista kertaa WRC2-luokan kalustolla MM-tasolla. Kalustona toimi Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2 evo, jolla kaksikko kilpaili jo kesäkuussa Sardinian MM-rallissa. Tulostavoitetta ei asetettu, mutta tavoitteena oli ajaa maaliin ja saada hyviä erikoiskoeaikoja kasaan, niiden osalta tavoite täyttyikin erinomaisesti.

Pajarin ja Mälkösen avaus torstaina Harjulla oli tuoda pohja-ajan heti kilpailun alussa, mutta Puolan Mikolaj Marczyk ennätti lopulta 0,6 sekuntia edelle.

Perjantaina Pajarin autokunta ajoi jälleen tasaisen hyvin, kahdesti toiseksi nopein ja muuten sijoitukset pyörivät huonoimmillaankin viiden sakissa. Perjantain päätteeksi sijoitus oli kelvollisesti neljäs. Edellä oli MM-sarjaa kiertävät Teemu Suninen ja Emil Lindholm, sekä kotimaan kärkinimiin myöskin lukeutuva Mikko Heikkilä. Kärkipaikalla ajanut Suninen oli Pajaria 26,5 sekuntia edellä, mutta Lindholm ja Heikkilä vain 7 sekuntia.

– Maksimiriskejä välttäen on parhaamme tehty. Kärkinimet menevät todella kovaa, tuumaili Pajari päivän päätteeksi, kun kilpailun 22:sta erikoiskokeesta 10 oli ajettuna.

Lauantain aamupäivään saatiin sadetta, siitä Pajarilla ei WRC2-kalustolla ollut aiempaa kokemusta. Aamu tultiinkin hieman varmistellen ja kenties päätös oli oikea, koska aamun toisella erikoiskokeella Heikkilä oli mennyt leveäksi ja keskeyttänyt. Sen myötä Pajari – Mälkönen kaksikko nousi luokassaan jo kolmanneksi. Päivän neljännellä erikoiskokeella syntyi jälleen toisiksi nopein aika.

– Meillä oli VIP-tilaisuus erikoiskokeen alkupäässä, saatiin varmaan siitä lisää hyvää fiilistä, kertoi kuljettaja ennen huoltotaukoa.

Lauantain iltapäivä sisälsi aamuiset neljä erikoiskoetta uudestaan, joista sitten kolmannella, Patajoen erikoiskokeella Pajarin autokunta joutui epäonnisesti keskeyttämään.

Sami Pajari. Kuva: Rallypixels

– Risteykseen tultaessa oli spoorin viereen noussut kivi, joka katkaisi alatukivarren. Sen myötä rengas siirtyi taaksepäin ja vaurioitti myös vetoakselia. Auto spinnasi samalla hieman onnekkaasti niin ettei jääty kenellekään tien tukkeeksi, kertasi kuljettaja harmillista keskeytystä.

Sunnuntaille startattiin vielä ajamaan neljä jäljellä olevaa erikoiskoetta ja hakemaan kovavauhtisia kilometrejä talteen. Sunnuntai käynnistyi vauhdikkaasti, avauksessa jäätiin pohja-ajasta vain 1,4 sekuntia ja seuraavalla 1,5 sekuntia. Luokan tasaisuutta kuvastaa että molemmilla erikoiskokeilla Pajari oli neljänneksi nopein. 

Kilpailun kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle löydettiin vielä vauhtireservistä pieni lisäys, ensin toiseksi nopein aika vain 0,1 sekuntia Emil Lindholmille jääneenä. Kilpailun päättäneelle Ruuhimäen Power Stagelle syntyikin sitten uran ensimmäinen pohja-aika WRC2-luokkaan ja se tapahtui peräti 3,3 sekunnin erolla Lindholmiin. Vaikka podium-sijoitus vaihtuikin kilpailun aikana yhdenteentoista sijaan, oli kuljettaja tyytyväinen.

– Hyvä fiilis, eilen oli vähän hankaluuksia, ehkä huonoa onneakin. Ilman virheitä tultiin sen jälkeen. Kaikkiaan hieno kokemus, paljon enemmän hyvää kuin huonoa, summasi Pajari

Tulokset WRC2 – Rally Finland 

1. Teemu Suninen (FIN) 2:33:35.9
2. Emil Lindholm (FIN) +7.7
3. Egon Kaur (EST) +2:00.8
4. Hayden Paddon (NZL) +2:11.4
… 
11. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) +20:44.1

Teksti: Sami Pajari Media / Jani Seppälä

Jätä kommentti