Pajarille tärkeät oppikilometrit Espanjan asfaltilla

Sami Pajari. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Sami Pajarin ja Enni Mälkösen asfalttidebyytti Škoda Fabia Rally2 evo -ajokilla tuotti Katalonian MM-rallista seitsemännen sijan. Tavoitteena kaksikolla oli kilpailussa saada uudesta autosta asfaltilla maksimaalinen määrä kokemusta virheitä vältellen ja riskittömästi. Kilpailun kuluessa vauhtia nostettiin turvallisesti kohti kärkisijoja.

Espanjan syksy tarjoili Katalonian MM-rallille vaihtelevia olosuhteita: reitille osui niin vesisadetta kuin aurinkoakin. Etenkin kilpailun avauspäivää perjantaita edeltäneiden sateiden jälkeensä jättämä kosteus aiheutti kuljettajille lisähaastetta. Aamupäivän neljä ensimmäistä erikoiskoetta sujui suomalaiskaksikolta tarkasti virheitä vältellen ja huoltoon saavuttaessa sijoitus oli 13. WRC2-luokassa. 

Iltapäivälle keli oli jo kuivempi ja samalla Pajarin autokunnankin vauhti nousi, todisteeksi siitä heti huollon jälkeisellä kisan viidennellä erikoiskokeella kaksikko kiilasi ensimmäisen kerran kymmenen joukkoon luokkatuloksissa. Seuraavan erikoiskokeen pienestä spinnauksesta huolimatta loppupäivä sujui vauhdikkaasti ja perjantain jälkeen huoltoon saavuttiin sijalla 11. 

– Kaikkiaan onnistunut päivä, jos ei pientä spinniä lasketa. Puhdasta ajoa, ei riskejä, ei rengasrikkoja. Lauantaina pitäisi olla kuivempaa, joten ajaminenkin on varmasti nautinnollisempaa, Pajari tuumasi iltahuollossa.

Heti lauantain avauksessa Pajari nostikin itsensä luokan kokonaistilanteessa jo kaksi pykälää ylöspäin kilpailun yhdeksänneksi. Lauantain seitsemän erikoiskokeen aikana autokunta ajoi kertaalleen kolmen parhaan joukkoon erikoiskoetuloksissa. Yötauolle tultiin luokan seitsemännellä sijalla, eteenpäin kurottavaa lauantain päätteeksi oli yli puoli minuuttia ja takaa ei olisi aivan välitöntä uhkaa. Sijoitus näytti vakiintuvan heti luokan kuumimman kärjen taakse.

– Hyvä päivä, tasapainoista ajoa ja hyvä tunne jäi. Viimeisenä ajettu kaupunkipätkä tultiin varovasti, se tuntui todella liukkaalta ajaa. Sunnuntaille jatketaan samalla varmalla taktiikalla, Pajari kertoi lauantain päätteeksi.

Sunnuntain neljä erikoiskoetta sujuivat suunnitellusti ilman draamaa ja sijoitus kisan päätteeksi oli lopulta seitsemäs WRC2-luokassa. WRC2 Junior-kuljettajia verrattaessa, oli Pajarin ja Mälkösen edellä vain Nikolay Gryazinin ja Emil Lindholmin autokunnat.

– Pitää olla tyytyväinen, kun kyseessä oli meidän ensimmäinen kisa Rally2-autolla asfaltilla. Vauhti parani loppua kohti tasaisesti ja pystyimme ajamaan hyviäkin aikoja etenkin silloin, kun olosuhteet olivat hyvät ja leikkauksia oli vähemmän. 

– Tosi hyvällä fiiliksillä saa lähteä Japaniin hakemaan uusia kokemuksia ja lisää asfalttikilometrejä, Pajari summasi. 

Kataloniassa ratkesivat myös WRC3-luokan lopulliset pisteet, Pajarin ja Mälkösen ajettua viisi osakilpailuaan täyteen jo aiemmin, ratkoivat Tsekin Jan Cerny ja Lauri Joona mitalien kohtalon Espanjassa. Lauri Joona nappasi voitollaan WRC3-luokan mestaruuden, pudottaen Pajarin hopealle, Cernyn korjatessa pronssin. Kartanlukijat muissa autokunnissa sen sijaan vaihtelivat kauden mittaan ja näin Enni Mälkönen varmisti historiallisen kartanlukijoiden mestaruuden jo ennen kilpailun käynnistymistä.

Pajarin ja Mälkösen kausi jatkuu siis vielä 10.-13. marraskuuta Japanissa ajettavalla rallin MM-kauden päätösosakilpailulla. 

Tulokset RallyRACC Catalunya – WRC2

1. Teemu Suninen (FIN) 2:54:29.6
2. Yohan Rossel (FRA) +32.5
3. Nikolay Gryazin (ANA) +53.3
4. Emil Lindholm (FIN) +1:32.6
5. Jari Huttunen (FIN) +1:57.1
6. Kajetan Kajetanowicz (POL) +2:10.5
7. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) +2:52.6

Teksti: Sami Pajari Media / Jani Seppälä

Jätä kommentti