Pajarille ensikosketus kaukokisoihin Japanissa – Ensi vuoden suunnitelmat julki

Sami Pajari. Kuva: Rallypixels

Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen kilpailevat tulevana viikonloppuna Japanin MM-rallissa. Kisa on samalla kaksikon ensimmäinen kokemus Euroopan ulkopuolisista ralleista. Japanissa kisa-alustana on asfaltti, josta Pajarilla on tuoretta kokemusta sarjan edellisestä osakilpailusta Espanjassa. Katalonian osakilpailun tapaan myös Japanissa Pajari käskyttää Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2-autoa. 

Suomalaiskaksikolle Japani on kaikkiaan kauden neljäs osakilpailu Toksportin kalustolla, aiemmat kilpailut Katalonian lisäksi olivat kotimaan MM-rallissa, sekä Sardiniassa. Tämän kauden pääpainon oltua JWRC-luokassa sekä WRC3-luokassa, on suunta ensi vuonna pykälää ylemmäksi WRC2-sarjaan.

Japanin MM-ralli tekee paluun kalenteriin pitkän tauon jälkeen. Korona perui kilpailun vuosina 2021 ja 2020 ja sitä ennen Japanissa ajettiin MM-tasolla edellisen kerran vuonna 2010. Kun kilpailu ajettiin aiemmin pohjoisempana Hokkaidon saarella Sapporon seutuvilla soralla, ajetaan nyt etelämpänä Honshun saarella asfaltilla. Keskuspaikkana on Toyotan kotikaupunki Toyota joka sijaitsee kaakkoon Japanin neljänneksi suurimmasta kaupungista Nagoyasta. Suurkaupungin läheisyys määrittää myös reittiä, lännen suuntaan ei reitti keskuspaikastaan liikahda.

Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 19 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 283 kilometriä. Torstaille kilpailun ohjelmassa on aamulla klo 9 shakedown, joka ajetaan kilpailun avauspätkänä myöhemmin samana päivänä, ajosuunta kuitenkin vaihdetaan välissä, mittaa tällä koitoksella on alle kolme kilometriä.

Perjantaista alkaen aikaiset aamut tulevat kuljettajille tutuksi, päivän ensimmäinen erikoiskoe starttaa jo klo 7 aamulla. Perjantain ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta, joilla on yhteismittaa noin 130 kilometrin verran. Lauantain kaava on hyvin samankaltainen, mutta erikoiskokeita on seitsemän ja ajokilometrejä saadaan kasaan vain hieman yli 80. Perjantain tapaan päivän viimeinenkin erikoiskoe käynnistyy aikaisin, jo ennen kello neljää iltapäivällä. 

Sunnuntain aloituksessa on pientä armollisuutta, kun ensimmäinen erikoiskoe käynnistyy vasta klo 8 jälkeen. Päätöspäivänä ohjelmassa on viisi erikoiskoetta, joilla mittaa piirun alle 70 kilometriä. Kilpailun päättävä Power Stage käynnistyy 14:18 paikallista aikaa.

– Mielenkiintoista kilpailua odotan. Mitä olin kuullut ennakkoon niin hyvin teknistä tietä oli luvassa, pääosin kapeaa ja melko hidasta tietä. Nuotituksen perusteella ennakkotiedot kyllä pitivät paikkansa. Innolla odotan myös fanien suhtautumista, Japanissahan fanit ovat hyvin innokkaita ja omistautuneita.

– Saavuimme tänne jo viikkoa ennen kilpailun alkua jotta jäi aikaa sopeutua paikalliseen kulttuuriin, sekä tietenkin oman sisäisen kellon siirtämiseen seitsemällä tunnilla eteenpäin, avaa Pajari mietteitään ensimmäisen kaukomaiden kilpailunsa alla. 

MM-sarjan kuljettajien ympärillä pyörii Japanin kilpailun alla isoja kysymysmerkkejä kuka ajaa missäkin. Pajarin tiimissä asian suhteen ollaan levollisin mielin, nimittäin Pajari – Mälkönen kaksikon kauden 2023 ohjelmassa on WRC2-sarjan ajaminen Toksport WRT:n kalustolla. 

– Loistavaltahan se kuulostaa, ihan unelmien täyttymys. Innolla odotan jo tulevaa kautta, mutta onhan tässä vielä vähän tätäkin vuotta jäljellä mihin pitää vielä panostaa täysillä, kertoo Pajari intoaan peittelemättä.

Uuteen kauteen valmistautuminen käynnistyykin hyvin pian Japanin osakilpailun jälkeen. Kauden 2023 alkuun Monte Carlossa on siinä vaiheessa aikaa vain pari kuukautta, joten kovin pitkää kilpailutaukoa ei ennätä muodostua.

Sami Pajari verkossa: 

WWW: https://www.samipajari.com/ 
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial 
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 
Twitter: https://twitter.com/samipajari 

Teksti: Jani Seppälä / Sami Pajari Media

Jätä kommentti