Samuli Nevän lähes vuoden kestänyt autonrakennusprojekti on valmis – Debyytti lauantaina F-Cupin osakilpailussa Laitilassa

Samuli Nevä. Kuva: Loudlife Media / Toni Ruotsalainen

Viime vuonna kaksivetoisten puolella F-Cupin hopealle Toyota Corolla GT:nsä käskyttänyt Paimion UA:n Samuli Nevä starttaa ensimmäiseen kilpailuun uudella autolla Laitilassa ajettavassa Oili Jalonen Rallissa. Heti viime kauden päätyttyä tutun Corollansa myynyt Nevä hankki tilalle BMW Compact -aihion, jota on nyt lähes vuoden päivät rakennettu Nevän Paimiossa sijaitsevassa tallissa. 

Koko 21-vuotisen ralliuransa Toyotalla ajanut Nevä on uuden edessä, kun tulevana lauantaina vuorossa on ensimmäinen kilpailu, jossa alla ei ole joko Starlet tai Corolla. Viime vuonna heti F-Cupin päätyttyä Nevä haki talliinsa BMW Compact -aihion, jota on taustatiimin voimin rakennettu lukuisia tunteja. Nevän huoltopäällikkö Matti Kotamäki menee mietteliääksi kysyttäessä paljon työtunteja auton parissa on vietetty. 

– Ei mitään käsitystä. Todella paljon. Melkein joka päivä töiden ohessa tätä on tehty. 

Rakennusprojektin lopputuloksena on BMW Compact, jossa on mikkeliläisen Speed Factoryn rakentama 9300 kierrosta minuutissa pyörivä hieman alle 2-litrainen nelisylinterinen moottori, joka kehittää noin 260 hevosvoimaa. Autossa on sekventiaalivaihteisto ja kaikki sähköt on rakennettu yhteistyössä Mika Suomisen M-Datan kanssa. 

– Pitkään siinä meni, mutta ei me haluttu tämän kanssa turhaan kiirehtiä. Jokainen yksityiskohta on mietitty tarkkaan, se vie aikaa mutta lopputulos on juuri se, jollaisen sen kuvittelin olevan ennen kuin tähän ryhdyttiin, Nevä kertoo. 

Selvää on, että ilman hyvää taustatiimiä tämänkaltaiset projektit ovat mahdottomia. 

– Meillä on hyvä porukka kasassa. LVI-Kallio Oy:n Juha-Pekka Kallio, M-Datan Mika Suominen suurimpina tukijoina.Tiimin huollosta Mauri on urakoinut ihan jäätävän määrän tallilla, kuten myös Matti ja Heikkilän Tommi. Iso kiitos kaikille muillekin, jotka ovat auttaneet auton edistymisessä, Nevä kiittelee. 

Ennen Laitilan kilpailua autoa on pyritty testaamaan runsaasti, jotta kaikki säädöt olisivat kunnossa. Kilpailutilanne on kuitenkin aina eri kuin testi ja senkin takia mitään tulostavoitteita Nevä ei ole Laitilaan asettanut. 

– Kisaviikolla ajettiin viimeistelytestit, jotka sujuivat hyvin. Kaikki on sillä tavalla kunnossa, enää ei tarvinnut autoa edes säätää vaan tällä setupilla mennään nyt ainakin tämä kilpailu, Nevä kertoo. 

– Pitää ottaa kuitenkin realiteetit huomioon, edellisen kerran on kilpailtu viimevuotisessa F-Cupin päätöskisassa Mynämäellä ja tämä on ”meidän” ensimmäinen yhteinen kilpailu, joten otetaan ihan maltilla. Nuotista ajaminen vaatii tietynlaista säännöllisyyttä ja sitäkään ei ole hirveästi edes testeissä Juhan (kartturi Kivimäki) kanssa ehditty harjoittelemaan, Nevä järkeilee. 

Kokemusta Laitilan alueen tiestöstä Nevällä on reilusti. Vuonna 2019, kun kilpailu ajettiin osana Ralli SM-sarjaa, tuloksena oli Suomi Cup-luokan voitto. Vuonna 2017 Nevä nappasi Laitilasta F-Cupin pikkuluokan voiton. 

Tulevaisuudesta Nevä paljastaa, että Laitilan osakilpailun jälkeen tarkoituksena on osallistua myös F-Cupin kauden 2021 päätösosakilpailuun Orimattilassa. Ensi vuonna tavoitteena on ajaa jälleen koko kausi F-Cupissa. 

Oili Jalonen Ralli starttaa liikkeelle lauantaina 18.9. Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalta klo 11. Rallissa ajetaan viisi erikoiskoetta ja reilut 63 erikoiskoekilometriä Vakka-Suomen ympäristössä. Maaliin Wirvoitusjuomatehtaalle kilpailijoita odotellaan n. klo 15:30 alkaen. 

Kilpailun livetulosseuranta: https://www.mut-palvelu.fi/online/

Seuraa Samulia somessa:

Facebook: @samulinevaofficial / https://www.facebook.com/samulinevaofficial 
Instagram: @rally_team_paimio / https://www.instagram.com/rally_team_paimio/

Teksti: Samuli Nevän tiedotus / Patrick Rupponen

Jätä kommentti