Sami Pajari starttaa Kroatiassa toiseen JWRC-kauteensa

Photo: M-Sport

Viime kaudella Junior WRC-sarjassa MM-pronssia ottanut kaksikko Sami Pajari – Marko Salminen starttaa alkavaan kauteen tavoitteenaan kirkkain mitali. Kroatian MM-ralli asettaa sarjan kuljettajille uuden, mutta tasapuolisen haasteen, kilpailu on nimittäin ensi kertaa mukana MM-sarjan ohjelmassa. 

Samalla Kroatian ralli on ensimmäinen puhtaasti asfaltilla ajettava ralli sitten elokuussa 2019 ajetun Saksan MM-rallin, sen lisäksi kilpailu on ensimmäinen täyspitkä MM-ralli sitten kauden 2020 avanneen Monte Carlo -rallin. Kaikkiaan rallissa ajetaan 20 erikoiskoetta kolmena päivänä, yhteismitaltaan noin 300 kilometriä. Avauserikoiskoe ajetaan perjantaina ja päätös sunnuntaina,  kilpailun reitti kiertää kilpailun keskuspaikkana olevan Zagrebin ympäristössä.

Pajarin MM-kauteen valmistautuminen on sisältänyt talven aikana monipuolista harjoittelua monenlaisilla ajoneuvoilla talvisissa olosuhteissa. Kilpailutuntumaa pidettiin menestyksekkäästi yllä helmikuussa Rovaniemen MM-rallissa, sekä maaliskuussa Kouvolan SM-rallissa, molemmista kilpailuista irtosi luokkavoitto. 

Lumisen talven jälkeen asfalttituntumaa kuljettaja ennätti hakea Kouvolan Tykkimäen radalta. Pian tämän jälkeen toisen suomalaisparin Lauri Joona – Ari Koponen kanssa suunnaksi otettiin Pohjois-Italia, jossa maineikas Vittorio Canevan rallikoulu antoi vinkkejä asfalttiajamiseen. Italiaan suunniteltu osuus testeistä peruuntui lumisten olosuhteiden vuoksi, mutta asfalttituntumaa saatiin Slovenian puolella italialaisen JME Rally Teamin kalustolla, samalla saatiin auton säädöt mieleiseksi ennen siirtymistä Kroatian puolelle MM-rallin nuotituksen alkua odottelemaan.

– Olen todella tyytyväinen testin antiin, kaikki meni erinomaisesti ja olen hyvin luottavainen säätöihin jotka löysimme MM-rallia varten. Erinomaisella tunteella kohti kilpailua, kertasi Pajari testien antia.

Keväinen Kroatia voi sääolojen puitteissa tarjota niin aurinkoa kuin vettäkin, viimeisimpien ennusteiden mukaan sää kuitenkin näyttäisi pysyvän aurinkoisena reilun 15 asteen lämpötilan kera. Liukkautta ja haastetta voi kuitenkin tuoda monentyyppistä ja erikuntoista asfalttia sisältävä reitti, pidonvaihtelut voivat olla huomattavia, eikä sitä auta se fakta että paikoin mutkia leikataan rajusti, joka tuo numerolla 46 reitille lähtevälle Pajarille varmasti oman haasteensa, kun edellä menevät nostavat mutkapaikoissa mutaa ja soraa tielle. Asfaltin reunoissa voi piillä myös riski renkaiden ja vanteiden reunojen rikkoutumiselle, joten tarkkana täytyy näiden suhteen Ford Fiesta Rally4:n ohjaimissa pysytellä.

Tulokset ja aikataulu: https://www.wrc.com/en/wrcplus/live-timing/

Sami Pajari verkossa: 

WWW: https://www.samipajari.com/ 

Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial 

Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ Twitter: https://twitter.com/samipajari

Teksti: Jani Seppälä & Patrick Rupponen

Jätä kommentti