Sami Pajari ajoi upeasti Viron MM-rallin junioriluokan toiseksi

Marko Salminen ja Sami Pajari vasemalla. Kuva: M-Sport

Koronapandemian hyydyttämä rallin MM-sarja pääsi vihdoinkin jatkumaan puolen vuoden tauon jälkeen. MM-sarjan yhteydessä ajettavan Junior WRC-sarjan mittelöitä on sen sijaan saatu odotella vieläkin kauemmin, sillä sarjan edellinen kisa ajettiin jo helmikuun puolivälissä Ruotsissa. 

Kauden ensimmäisessä kisassa Ruotsissa neljänneksi sijoittunut Sami Pajari – Marko Salminen kaksikko valmistautui Rally Estoniaan pari viikkoa takaperin ajetussa Etelä-Viron rallissa, josta tuloksena oli kotiinviemisiksi luokan neljäs sija. Kilpailu oli samalla ensimmäinen kosketus virolaiseen tiestöön ja toimi loistavana testikisana lähes samoilla seuduilla ajettua Rally Estoniaa varten. 

Rallin ensimmäinen kisapäivä perjantaina alkoi Pajarilta mallikkaasti, kun tuloksena syntyi nopein aika aamun shakedownille sekä illalla ajetulle rallin lyhyelle avauserikoiskokeelle. 

– Ihan hyvä alku kisalle, koetetaan pitää sama rytmi huomenna, Pajari kommentoi ensimmäisen päivän päätteeksi. 

Kuva: M-Sport

Lauantaina vuorossa oli kisan pisin päivä, joka käsitti kymmenen erikoiskoetta ja reilut 140 erikoiskoekilometriä. Hienosti alkanut kilpailu sai kuitenkin jo lauantain ensimmäisellä erikoiskokeella kolauksen, kun Pajari osui tiellä oikomisesteenä toimineeseen betonipaaluun, osuma vahingoitti auton tukivartta ja raidetankoa. 

– Hieman hankaloitti tilannetta, kun se sattui vielä ensimmäisellä erikoiskokeella ja huolto oli vasta päivän viidennen pätkän jälkeen. Saatiin onneksi hieman suoristettua pyöränkulmia siirtymällä mutta ohjaus lievästi sanottuna takerteli aika pahasti. 

Huoltoon päästyään ero kärjessä ajaneeseen isäntämaan Robert Virvesiin oli venähtänyt jo yli puoleen minuuttiin sijoituksen ollessa luokan neljäs. Autojen ylläpidosta ja huollosta vastaava M-Sport Poland teki kuitenkin loistavaa työtä ja sai auton parsittua kasaan iltapäivän lenkille, jossa ajettiin samat viisi erikoiskoetta toiseen kertaan. 

Iltapäivän ensimmäinen sujui vielä varovaisesti mutta sen jälkeen Pajari tykitti tauluun neljä pohja-aikaa neljästä mahdollisesta. Huomionarvoista Junior WRC-kisoissa on se, että erikoiskokeiden pohja-ajoista jaetaan jokaisesta yksi ylimääräinen MM-piste. Toisen päivän maalissa Pajari oli sijalla kolme, 27 sekuntia perässä johtavaa Virvestä. Toisena ajoi Latvian Martins Sesks. 

– Sisuunnuttiin aamun vaikeuksista ja päätettiin huollosta päästyä, että periksi ei anneta, Pajari kommentoi päivän viimeisen erikoiskokeen maalissa. 

Rallin viimeisenä päivänä luvassa oli vielä 6 erikoiskoetta ja lähes 85 erikoiskoekilometriä taivalta edessä. Pajari jatkoi myös viimeisenä päivänä hyviä otteitaan ja ajoi kolmelle erikoiskokeelle pohja-ajan. Taisteluun kärkisijasta se ei kuitenkaan riittänyt vaan voittoon ajoi Sesks 14,7 sekuntia ennen Pajaria. Kolmanneksi kisassa ajoi Virves, joka kärsi rengasrikon päivän kolmannella erikoiskokeella. Pistetilanteessa Pajari nousi toiseksi, kahden osakilpailun jälkeen sarjaa johtaa Sesks. 

Kuva: M-Sport

– Eilisen taistelun jälkeen tulokseen pitää olla tyytyväinen. Toki tässä pitää vähän peiliinkin katsoa, kun itse siihen tolppaan ajoin ja virhe oli minun. 

Junior WRC kausi jatkunee Italian Sardiniassa 8.-10. lokakuuta, mikäli maailmalla vellova COVID-19 tilanne ei pahene. Sitä ennen Pajari nähtäneen Ralli SM-kauden finaalissa Seinäjoella 25.-26.9. 

Tulokset: https://www.ewrc-results.com/results/61497-rally-estonia-2020/?s=293839&sct=10

Pistetilanne (päivittyy myöhemmin tänne): https://www.wrc.com/en/results-standings/championship-standings/jwrc/

Sami Pajari somessa: 

FACEBOOK: https://www.facebook.com/samipajariofficial/

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 

TWITTER: https://twitter.com/samipajari

Jätä kommentti