Pajarille harmittava viides sija Sardiniasta

Kuva: M-Sport

Junior WRC-kauden kolmas osakilpailu käynnistyi perjantaina Sardiniassa. Pistetilanteessa toisena kilpailuun starttasivat Suomen Sami Pajari – Marko Salminen. Minimitavoitteena oli ajaa paremmin kuin talvelta Ruotsista tullut neljäs sija. Kauden neljästä kilpailusta kolme parasta sijoitusta lasketaan loppupisteisiin. Kaksikko starttasi luottavaisissa tunnelmissa haastavalle ja autoja koettelevalle 16 erikoiskokeen reitille. 

Perjantaina ajettiin kuusi erikoiskoetta ja JWRC-luokan seitsemästä startanneesta autokunnasta peräti neljä oli keskeyttänyt jo neljän ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen. Myös sarjan johdossa startannut, edellisessä Viron osakilpailussa voiton ottanut Latvian Martins Sesks joutui keskeyttämään vetoakselin hajottua neljännellä erikoiskokeella. 

Yötauolle saavuttiin Ruotsin Tom Kristenssonin johdolla, jolle Viron osakilpailun keskeytyksen myötä voitto olisi äärimmäisen tärkeä. Sami Pajari – Marko Salminen kaksikko oli kilpailussa toisena noin 50 sekuntia kärkipaikasta, päivän viidennellä pikataipaleella ohjaustehostin oli aiheuttanut pientä ylimääräistä murhetta. 

 – Onnistuimme ajamaan pari pohja-aikaa ja opin lisää siitä kuinka täällä ajetaan. Viidennellä pätkällä ohjaustehostimeen iski häiriö ja jouduimme kahdesti käyttämään virrat pois nollataksemme vikatilan. Isossa kuvassa tällä ei kuitenkaan ole merkitystä, olen tyytyväinen avauspäivään, tuumaili Sami Pajari yötauolle siirryttäessä. 

Lauantain kuuden erikoiskokeen lenkille oli kaikki luokan ajokit saatu jälleen kuntoon. Suomalaiskaksikolle onni käänsi selkänsä heti aamusta kun Ford Fiesta Rally4 jäi heti avauspätkälle vetoakselin katkettua noin kilometrin ajon jälkeen. Tämä tiesi sitä, että sunnuntaina kilpailu jatkuisi Ralli 2 -säännöllä ja aikaero kärkeen kasvaisi 60 minuutilla.

– Ei sunnuntaille ole muita tavoitteita kuin koittaa napsia erikoiskoevoitoista saatavia lisäpisteitä, kertoi sijalta 6 sunnuntaihin startannut Pajari. 

Lauantain aikana Kristensson varmisteli johtopaikkaansa joka oli miltei 9 minuuttia, turvallisesti toisena tuli Paraguayn Fabrizio Zaldivar, josta yli 20 minuutin päässä kolmantena jo kertaalleen keskeyttänyt Sesks, joka ajoi peräti viisi pohja-aikaa kuudesta mahdollisesta. 

Sunnuntain lenkki käsitti neljä erikoiskoetta ja päivä käynnistyi Pajarin autokunnalla mallikkaasti. Kahdelle ensimmäiselle syntyi komeasti pohja-aika, mutta pian oli taas tiedossa huonoja uutisia. Päivän kolmas erikoiskoe peruttiin JWRC-luokalta erikoiskokeella tapahtuneen ulosajon vuoksi, eikä siitä jaettu myöskään erikoiskoepisteitä.  

Kun Pajari täräytti pohja-ajan päivän viimeiselle, tarkoittaa se sitä että hän ajoi kaikille sunnuntain pätkille pohjat ja saa kilpailusta viidennen sijan tuoman 10 pisteen lisäksi 5 pistettä erikoiskoevoitoista.

– Viimeinen pätkä tultiin niin kovaa että on todellinen ihme että auto kesti sen, kommentoi kartanlukija Salminen kilpailun jälkeen. 

– Vaikean lauantain jälkeen sunnuntaina osoitettiin hyvää vauhtia ja paljon tuli tärkeää oppia kilpailun aikana. Nyt on pizzan ja jäätelön aika, jatkoi nälkäisesti pisteitä koko sunnuntain jahdannut Pajari vieressä. 

Pistetilanne marraskuun puolivälin jälkeen ajettavaan Belgian Ypres-ralliin lähdettäessä on Sesks 68, Kristensson 58, Pajari 54 pistettä. Belgiassa ajetaan 23 erikoiskoetta ja onkin mahdollista, että erikoiskokeiden voitoista saatavat pisteet ovat lopulta ratkaisevia.

Asfalttituntuman hakemiseksi Pajari – Salminen kaksikko on ilmoittautunut parin viikon kuluttua Belgiassa ajettavaan Hemicuda-ralliin, joka ajetaan Pohjanmeren tuntumassa Koekelaren kaupungin ympäristössä. 

Sardinian MM-rallin tulokset: https://www.wrc.com/en/wrcplus/live-timing/ 

Sami Pajari somessa: 

FACEBOOK: https://www.facebook.com/samipajariofficial/

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 

TWITTER: https://twitter.com/samipajari

Teksti: Jani Seppälä

Jätä kommentti