Pajari positiivisena kohti Viron MM-rallia

Kuva: Rallypixels

JWRC-luokassa toisena oleva suomalaisduo Sami Pajari – Marko Salminen starttaa Tarton ja Otepään maisemissa ajettavaan Viron MM-ralliin hyvistä asemista. Kauden avauksessa Kroatiassa kaksikko ajoi kuudenneksi ulosajon jälkeen, mutta erikoiskokeiden pohja-ajat nostivat kaksikon kolmanneksi pisteissä ennen Portugalin osakilpailua. Portugalissa kaksikko ajoi teknisten vaikeuksien jälkeen toiseksi. Kokonaisuutena Pajarin alkukausi on sujunut vauhdillisesti hyvin ja kärkisijoitukset ovat tavoitteena myös Virossa. 

Ajotuntumaa Pajari on pitänyt yllä ajamalla rallin EM-pisteistä ERC-sarjassa, jossa tuloksena on kahdesta ensimmäisestä kisasta ERC3 Junior-luokan 1. ja 2. sijat. Kilpailutuntuma soralle ja Ford Fiesta Rally4-ajokkiin on siis kunnossa. Molemmissa kilpailuissa tiestö on ollut verrattain kovavauhtista soratietä, jota Rally Estoniakin tarjoaa runsain mitoin. 

Kaikkiaan kilpailussa ajetaan 24 erikoiskoetta joilla mittaa on 314 kilometriä. Torstaina ajetaan shakedownin lisäksi lyhyt yleisöerikoiskoe, perjantaina ohjelmassa on 8 erikoiskoetta, lauantaina 9 ja sunnuntainakin vielä 6 erikoiskoetta.

Nuotituksen alkaessa tiistaina Pajari-Salminen kaksikko oli rennolla fiiliksellä liikkeellä.

– Ensimmäinen MM-ralli missä pääsen hyödyntämään osittain vanhoja nuottejani pohjana. Pari erikoiskoetta on täysin samoja kuin viime vuonna, osaan on alkuun tai loppuun tullut uutta. Toki mukana on ihan uuttakin. Vauhdikkaat hyvät kisat täällä aina on ja yleisöhän on suorastaan fanaattista, joten tunnelmaa varmasti tulee riittämään, kertoo Pajari.

Kuten ralleissa niin monesti, sää on aina kiinnostava tekijä ja niin tälläkin kertaa. 

– Loppuviikoksi on luvattu yli 30 asteen lämpötiloja, joten kyllä renkaat, kalusto ja miehistöt ovat kovilla, vaikka kovavauhtisesta kilpailusta puhutaankin, aprikoi kartanlukija Salminen loppuviikon säätä.

Sarjan taso tänäkin vuonna on äärimmäisen kova, eikä ilmaisia sekunteja ole kenellekään tarjolla. Oletuksena kaksikolla on, että kovavauhtisella tiestöllä kukaan ei karkaa selkeästi muilta vaan sekunneista kamppaillaan aivan kilpailun loppuun asti ja pohja-aikoja varmaan onnistuu useampi kuljettaja ajamaan. 

– Viime vuonna osuttiin betoniseen oikaisuesteeseen joka vaurioitti ohjausta, sen kanssa kamppailtiin sitten muutama pätkä ja loppukisa koitettiin ajaa eroa kärkeen kiinni. Sarjan johdossa ajava Sesks vei voiton silloin vajaalla 15 sekunnilla. Tänä vuonna täytyy muutamassa mutkassa ajaa pari-kolme senttiä ulompaa linjaa, tuumailee Pajari. 

Aikataulu: https://www.ewrc-results.com/timetable/68114-rally-estonia-2021/

Sami Pajari verkossa: 

WWW: https://www.samipajari.com/ 
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial 
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 
Twitter: https://twitter.com/samipajari 

Teksti: Jani Seppälä & Patrick Rupponen / Sami Pajarin tiedotus

Jätä kommentti