Pajari luottavaisena JWRC-sarjan mestaruuskamppailuun Monzaan

Photo: Rallypixels

Juniorien MM-sarjan päätösosakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Italiassa Monzan rata-alueella sekä sen lähiympäristössä Lombardian maakunnassa. Sarjan kolmannelta sijalta kilpailuun starttaa Sami Pajari kartanlukijanaan Marko Salminen. Kilpailuviikon tiistaina 19 vuotta täyttäneelle suomalaiskuljettajalle kyseessä on uran ensimmäinen asfalttiralli. 

Kilpailun erikoiskokeilla on kuljettajille tarjolla monimuotoisia haasteita. Rata-alueella hyödynnetään niin uudempaa kuin vanhaakin Monzan rataa ovaalikaarteineen ja huoltoväylineen. Hyvällä suunnittelulla ja ajosuuntia vaihtamalla on alueelle luotu kymmenen asfalttierikoiskoetta, joita ajetaan torstaina, perjantaina ja sunnuntaina.

Vauhdikkaita osuuksia hidastamaan on tehty shikaaneja, niiden lisäksi löytyy hiekkaa, mutaa ja nurmea sisältäviä hitaampia osuuksia, jotka ovat asfalttirenkaille äärimmäisen liukkaita. Lauantaina ajetaan kuusi niin sanotusti normaalimpaa erikoiskoetta Bergamon pohjoispuolella vuoristossa, jossa lämpötila on nollan tuntumassa ja olosuhteet voivat vaihdella rajustikin.

Pajarin edellinen kilpailu oli lokakuun alkupuolella ajettu Sardinian MM-ralli, joten lähes kahden kuukauden kilpailutauko tulee vihdoin päätökseen. Alunperin Pajari – Salminen kaksikon oli tarkoitus ajaa yksi harjoituskilpailu asfaltilla Belgiassa lokakuun lopulla. Kilpailu peruttiin kuitenkin kilpailijoiden jo saavuttua kisapaikalle. Melko pian sen jälkeen peruttiin myös Ypres-ralli marraskuulta, jossa juniorikuljettajien MM-kauden piti alunperin päättyä.

Sarjan nuorimpana kuljettajana Sami Pajari on kauden aikana näyttänyt vauhtipotentiaaliaan ajamalla JWRC-sarjassa eniten erikoiskokeiden pohja-aikoja ennen kauden päätöskilpailua. Sarjassa jaetaan normaalien pisteiden lisäksi jokaisesta erikoiskokeen pohja-ajasta lisäpiste. Kun sarjan neljästä osakilpailusta kolme parasta kilpailua voidaan laskea pisteisiin mukaan, on lisäpisteilläkin iso merkitys. Sarjan johdossa oleva Latvian Martins Sesks on 10 pistettä Ruotsin Tom Kristenssonia edellä, josta Pajari puolestaan on 4 pisteen päässä. Kauden päätöksessä jaetaan 1,5-kertaiset pisteet, joten kolmikon kesken kaikki on vielä avoinna. Ruotsin Kristenssonilla on muihin pieni etulyöntiasema hänen saadessa Monzasta kaikki pisteet hyödynnettäväksi.

Asfalttituntumaa Pajari on hakenut kotimaisilta radoilta syksyn mittaan muutamaan otteeseen ja apuna on ollut myös kaikkien aikojen eniten MM-sarjan startteja omaava Jari-Matti Latvala, joka on urallaan saavuttanut asfaltilla lukuisia palkintosijoja ja voittojakin.

– Yhtä kisaa varten on tässä melko paljon ennätetty asfaltilla tuntumaa hakea syksyn aikana, toki tämä harjoittelu palvelee uran jatkoakin erinomaisesti. Maanantaina saatiin vielä hyvä testi alle täällä Lombardiassa. Olosuhteet ovat melko mielenkiintoiset, alhaalla laaksossa rata-alueella saattaa olla 10 astetta lämmintä, kun taas ylhäällä vuoristossa jopa niukasti pakkasella. Jäätä ja luntakin voi taipaleelle osua, nuotituksessa tiistaina mentiin aivan hernerokkasumussa.

– Ei asfaltti tietenkään vielä ihan yhtä kotoisalta tunnu kuin sora, mutta hyvällä fiiliksellä kilpailuun startataan. Vauhtivertailua muihin päästään suorittamaan vasta torstaina shakedownilla sekä kilpailun avauserikoiskokeella, kertasi syntymäpäiväänsä nuotituksella juhlistanut Pajari tiistai-iltana. 

Monzan MM-ralli käsittää 16 erikoiskoetta ja 241 erikoiskoekilometriä. Pajari ja Salminen starttaavat kilpailuun numerolla 40. Voittaja ja junioreiden maailmanmestari ovat selvillä sunnuntaina iltapäivän loppupuolella. 

Tulokset ja aikataulu: https://www.wrc.com/en/wrcplus/live-timing/

Jätä kommentti