Jari-Pekka Ralliin Hartolaan komea määrä kilpailijoita

Ari-Matti Rikkinen ajoi viime vuonna Hartolassa toiseksi kauniilla Ford Sierra RS Cosworthilla. Tänä vuonna kantona kaskessa on Jari-Matti Latvala. Kuva: Marko Kyöstilä

Heinolan Urheiluautoilijat järjestää tulevana lauantaina 23.10. jo toisena vuonna peräkkäin Historic Rally Trophyn päätösosakilpailun. Molempina vuosina vastuutehtävä on tullut sattumien kautta, kun kilpailukalenterista joku kilpailu on syystä tai toisesta pudonnut pois. Heinolan ahkera väki on käytännössä joka vuosi tehnyt oman rallin, sen myötä tekemisen rutiini, sekä luottamus kilpailijoilta ja sarjaorganisaatioilta on vahvana olemassa.

Tällä kertaa Hartolaan ilmottautui upeasti kaikkiaan 157 autokuntaa. Nimekkäin kaksikko löytyy ralliluokkien autosta numero 1, vauhtikaksikko Jari-Matti Latvala – Juho Hänninen. Toyotan rallitallin päällikkö pääsee siis takavuosien MM-ralleissakin ajetuista erikoiskokeista nautiskelemaan sydämen kyllyydestä.

Tietojemme mukaan Jari-Matin käyttämä Toyota Celica esiintyi Jyväskylän Suurajoissa 1991 ja 1993 Pekka Lillbackan ohjastamana, mutta Sysmän lenkille asti ajokki ei tuolloin päässyt.

– Ulosajoon päättyi vuonna -91, tuli nuotituksessa hieman reipas nuotti. Erikoiskoetta en enää muista, lauantain puoliväliä se taisi olla, muistelee Lillbacka naurahtaen.

Paria vuotta myöhemmin kilpailu jäi kesken jo kolmannelle erikoskokeelle vaihteistovikaan. Kun muistetaan että 90-luvun alkuvuosina Sysmä-Hartolan lenkki ajettiin sunnuntaisin, tekee ajokki siis debyyttinsä näillä teillä vasta nyt.

Historicien sarjassa kilpaillaan ajokeilla jotka on luokiteltu vuoden 1990 loppuun mennessä. Yleiskilpailun voitosta ei erikseen ajeta, vaan ajetaan eri ikäkategorioissa, joiden alla autot jaetaan vielä luokkiin moottorin kuutiotilavuuden mukaan. Aivan ensimmäisenä reitille starttaavat tasanopeusautot, sen jälkeen nuottisarjaa ajavat ja heidän peräänsä nuotitta ajavat.

Lisäluokkien puolella on sitten uudempaa kalustoa laidasta laitaan, aivan uusimpiin R5-ajokkeihin asti. Koko päivän rallikaravaanin kärjessä pyyhältävät siis tasanopeusautot, joista ensimmäinen starttaa reitille liikenneasema Jari-Pekan pihalta klo 12:01. Kolmen ajetun erikoiskokeen jälkeen saavutaan samalle alueelle huoltoon piakkoin klo 14:45 jälkeen. Noin tunnin mittaisen tauon päätyttyä ajetaan samat kolme erikoiskoetta uudelleen, kunnes saavutaan maaliin noin klo 18:40 alkaen. Kilpailun jälkimmäiselle osalle on siis syytä varustaa autot lisävaloilla näkyvyyttä kirkastamaan. Nuotittavat kilpailijat ovat liikkeellä jo aamuhämärästä alkaen, kun nuotitus alkaa jo klo 6:30, joten erikoiskokeilla on kilpailupäivänä autoja liikkeellä koko päivän.

Teksti: Jani Seppälä / Jari-Pekka Ralli tiedotus

Jätä kommentti